Bergen-Dyranut på sykkel

Turen

Fra Bergen startet jeg søndag morgen. Fulgte den vanlige traseen til Norheimsund over Gullbotn og Kvamskogen. Syklet utenom de tunnelene det var mulig å sykle utenom. Men det var lite trafikk og en veldig grei tur. Jeg valgte også å sykle utenom Liarostunnelen som ligger på vei opp mot Kvamskogen, men mange ras på gamleveien, gjorde at dette ble litt i overkant strabasiøst. Neste gang sykler jeg nok gjennom. Selv om det blir motbakke, og dårlig belysning.
Her er en oversikt over norske tunneler merket for syklister. Veldig oppdatert, veldig detaljert, og veldig riktig. Faktisk bedre enn SLF sin egen tunneloversikt.
I Norheimsund svingte jeg bort fra Bergen-Voss traseen, mot Tørvikbygd, langs rv 49. Jeg valgte denne ruten for å unngå den forholdsvis smale og mye trafikerte rv 7 langs Hardangerfjorden. Også greit med litt variasjon fra løypen til Bergen-Voss.
Det er mye bedre å sykle Fra Jondal til Utne på rv 550, gjennom frukthager. Jeg var der i høysesong for moreller og jordbær, og selvbetjenings-bodene viste seg å bli et verdifullt energitilskudd.
Etter Herand møtte jeg nemlig en kraftig stigning, som var litt uventet. I en av hårnålssvingene oppover traff jeg langveisfarende sykkelturister som også hadde behov for en sjokoladepause. Flaks, og hyggelige folk. Og med den oppakningen de hadde med seg har jeg full forståelse for det. At de hadde behov for sjokolade, og at de var hyggelige folk.
Vel nede ved fjorden igjen var det heldigvis mulig å få tak i moreller. Antioksidanter rett fra treet var det lille ekstra som fikk meg fram til Utne i tide for fergen over til Kinsarvik.
Kinsarvik-Eidfjord ble en lek. Bred god vei, og mye mindre trafikk enn fryktet. Hardangerbroen har begynt å reise seg. Lurer på om sykkelruten fra Bergen til Oslo vil gå via Ulvik, og over broen i framtiden. Siden E16 fra Trengereid til Stanghelle er forbudt for syklister vil jo rv 7 bli det eneste reelle alternativet, og det vil være litt synd. Tror vel at noen fergestrekninger består, sånn at vi kan få de etterlengtede avbrekk fra sykkelsetet. Med bil hender det vi setter pris på et fergeavbrekk, med sykkel kan jeg love deg at fergeavbrekkene stort sett alltid er velkomne.

Klatring til fjells

Fra Eidfjord til Dyranut er gamleveien bevart som sykkelveg, og man kan sykle utenom alle tunneller. Sånn sett kan du si at strekningen Eidfjord-Dyranut er veldig godt tilrettelagt for sykkel. Om man ser bort fra stigningen selvfølgelig. Og stigningen gir jo god bakketrening. Den første biten til Øvre Eidfjord er flat, så kommer den hardeste delen på gamleveien opp til toppen av Vøringsfossen, med 10% stigning. Men naturen, og et rolig tempo, gjør at man helt glemmer stignngsgraden. En energi-injeksjon på Vøringsfossen kiosk (trodde jeg var kommet til Japan et øyeblikk) og så går den resterende klatringen forbi Garen, Maurseth , opp Storlien til Dyranut som en slags lek. Stigningen er ca 5%, men her må man dele veien med trafikk igjen. Og fullastede trailere er ikke interessert i å miste fart opp disse bakkene, så det kan være lurt å opptre litt defensivt på sykkelen. Alt i alt en flott tur, og fin oppladning til fotturen innover vidda med fiskestang.
Bagasjen fikk jeg brakt opp, så jeg hadde ikke full oppakning på sykkelen, det skulle tatt seg ut med en 80L sekk på ryggen. :)

  • Trackback are closed
  • Comments (4)
    • bjørn laugaland
    • August 19th, 2013

    Hei Geir Willy,
    dette ser ut som en veldig fin tur. Lurer på en ting, hvorfor ville du ikke sykle riksveg 7 om Hemsedal og Nesbyen? Det er jo en del kortere. Er ikke veien egnet for sykling?

      • bjørn laugaland
      • August 19th, 2013

      Beklager, nå blingset jeg her. Det var du som syklet Bergen-Oslo også? Leste om det i går, og trodde jeg var på samme artikkel.

  1. Hei

    Jeg tror Numedalen er bedre egnet for sykling enn rv7 Hallingdal. I Numedalen sykler man fylkesvegen som går parallelt med rv 40. Man er knapt innpå rv 40 etter at man kommer til Rødberg. Numedalen ble også kortere i kilometer. Numedalen er en del av de “nasjonale sykkelruter”, som http://www.syklistene.no kaller det.
    I Hallingdal finnes det sikkert også muligheter for å sykle parallelt med rv7, selv med racersykkel. I tillegg tenkte jeg litt på Sollihøgda som er en ikke ubetydelig stigning.
    Men det viktigste var å velge den minst trafikerte ruten.
    Om du velger rv7/Hallingdal, er jeg veldig interessert i erfaringene i etterkant.
    God tur.

    • bjørn laugaland
    • August 30th, 2013

    Takk for svar!
    Idag starter vi turen over fjellet, men har nå av flere blitt rådet til å velge alternativer til riksveg 7. Har forstått det sånn at det kan fungere, men da ikke på en fredagsettermiddag. Så da blir det riksvei 4 til Rødberg i dag, og så tar jeg tipset ditt om fylkesvei 120 videre i morgen.

    mvh
    Bjørn Laugaland

Comment are closed.