Bergen-Oslo på sykkel


Bike route 1070938 – powered by Bikemap 

Dag 1 Bergen-Geilo

Starten gikk tidlig fredag morgen, og fulgte Bergen-Voss traseen til Kvanndal, via Nesttun til Arna, videre langs Skyggestrand til Trengereid. Over Gullbotn og opp til Kvamskogen gikk det lettere enn vanlig, og i Norheimsund var jeg også kvitt regnet. Gikk greit hele veien til Kvanndal, bare en bobil og to som alle hadde god tid, og viste hensyn. Fikk svele med tilbehør på ferjekroa. Her er det to alternativ, enten å sykle over Ulvik til Bruravik, eller ta ferje til Kinsarvik. Så lenge det passer greit med ferjen til Kinsarvik tror jeg dette er kjappere. Om du derimot må vente lenge før ferjen til Kinsarvik kan Granvin-Ulvik-Bruravik være alternativet. Det blir ca 22 km lenger å sykle, i tillegg til stigningover mot Ulvik, men ferjen Bruravik-Brimnes er jo kortere da, bare 20 min mot 1 time over fra Kvanndal til Kinsarvik.
For meg passet det godt med Kinsarvik-ferjen, så jeg foretrakk den flate fine turen på 3 mil fra Kinsarvik til Eidfjord. Greit å spare litt krefter. I Eidfjord var det tid for middag, ikke fordi det var middagstid, men fordi kroppen skulle ha energi til å ta meg opp Måbødalen og videre til Dyranut (1245 moh). Heftig stigning, varer lenge, så her var det å smøre seg med tålmodighet. Nederste partiet er brattest, og kan virke litt hensynsløst, men når man kommer over på gamleveien blir det faktisk bedre, og man får tid til å nyte naturen. Oppe ved Vøringsfossen må man holde tunga beint i munnen for ikke å kjøre ned turister. Spesielt asiatene er kvikke i vendingene når de har los på en foss.
Forbi Maurseth og oppover mot Dyranut syklet jeg rett inn i uvær. Skodde, regn, og vind, av ypperste kvalitet. Gledet meg til en kaffe på Dyranut, men de åpnet sesongen først neste helg. Sjelden jeg fryser i oppoverbakker. Om mulig ville værgudene vise seg litt ekstra her på toppen, og jeg måtte ydmykt bøye meg ned i bukkestyret og ta imot.

Smerte kjenner ingen grenser, og når man fryser skikkelig mister man til slutt følelsen, så det var bare å gyve på, og fordelen med uværet var jo at ingen biler var å se, så jeg hadde vidda for meg selv. Når jeg kom til Halne lot værgudene meg plutselig fare, og resten av turen ble en nytelse, også værmessig sett. Men neste gang skal jeg ha enda litt mer ull i sekken, husk fjellvettreglene. Heldigvis varte uværet kort, men lenge nok til at jeg fikk gjenopprettet respekten.
På Haugastøl var rallarveg-syklene rigget opp for sesongen, og på Ustaoset var butikken fortsatt åpen. På Geilo var det stille og rolig, og rett i dusjen. Ikke noen ekstra sprell fra min side, men så lenge har jeg ikke dusja før.

Dag2: Geilo-Oslo
Kroppen ga klare signaler om at den ville motsette seg nok en dag på sykkelen, men etter en solid frokost bar det mot Kikut. Geilo ligger på 800 moh og Kikut ligger på 1010 moh, så det blir vel 200 høydemeter, fin oppvarming. Litt brå start, men ikke så langt opp. Nede i Skurdalen tok jeg til venstre på fv 120 mot Tunhovd, og syklet østsiden av Pålsbufjorden og Tunhovdfjorden, forbi Langedrag. Dette var et avvik fra den skiltede sykkelruten, og det er 4 km lengre, men denne veien har ingen trafikk, og man slipper 2 markante stigninger over Dagalifjellet (1063 moh) og Sigridfjell (1100 moh). Altså lurte jeg meg unna 2 x 200 høydemeter, men måtte sykle litt lenger.

Jeg valgte altså ruten til venstre, legg merke til høydeprofilen som er forskjellig, langs rv40 går den til 1200 moh, langs fv 120 går den til 900 moh.

Det var veldig flott å sykle langs fv 120, jeg skremte til og med opp en hare, etter at den hadde skremt meg.
Du skal bare passe på å svinge av mot Langedrag og Rødberg,ellers havner du over i Nesbyen i Hallingdal. Langedrag er jo verdt en stopp, om du vil se ulv, eller mer ordinære husdyr. Sykler du med barn er det jo helt obligatorisk å stoppe på Langedrag.

Videre ned til Rødberg er det bratt, og man må henge i bremsene, et tips om du skal videre ned Numedalen er at det går en snarvei over demningen, så du slipper å sykle helt inn til Rødberg sentrum og rundt Smådøla. Så blir det noen få km på rv 40 ned til Noresund. Men deretter er det kun idylliske sideveier med ingen trafikk hele veien til Kongsberg. Og veldig godt skiltet sykkelvei hele veien. En fryd å sykle Numedalen, her skal jeg tilbake med sykkelen.

innspurten: Kongsberg-Oslo
Fra Kongsberg til Drammen gikk det radig, her fulgte jeg hovedveien, men mer sykkelvennlige alternativer finnes, jeg var bare i støtet nå, hadde fått en kraftig burger på Big Horn Steakhouse. Ikke ofte jeg går på restaurant i tights egentlig, men ofte nok.
I Hokksund gikk det over på mer egnede sykkeltraseer, og skiltet sykkelvei inn til Drammen og fv 282 som leder videre til Lierbakkene. Lierbakkene er et begrep for østlandssyklister, de driver bakketrening her. Det er 3,6 km, ca. 180 høydemeter, altså ca 5% snittstigning. Veldig fin bakke for tempodrag.
En noe slakere bakke sammenlignet med de verste vestlandsbakkene, som gjerne kryper mot 10% stigning, f.eks. er Fanafjellet fra nord bergensernes yndling: 2 km, og 172 høydemeter, altså 8.6 %. Man tar det man har, og jeg er helt sikker på at man kan drive syretrening i Lierbakkene.

langs fv 282 opp til gamle Drammensvei og videre inn til Asker var også grei skuring. Merket at jeg hadde 22 mil i beina, men sykkeltraseen var godt skiltet, og jeg luktet målseilet i det fjerne. Opp Kirkeveien i Asker, forbi Hvalstad skole, over Tronstad gård, og plutselig var jeg på Lysaker. Fikk til og med sykle på den nyåpnede sykkelbroen på Lysaker, før jeg alene paradert inn “tour de finance”. Rett i seng.

Oppsummert
En veldig fin tur, veldig hyggelige bilister hele veien. Bobilturister ga meg tommelen opp, motorsyklister hilste, alle yrkessjåfører var hele veien hensynsfulle. Tror denne konflikten mellom bilister og syklister må være oppskrytt.
Oppakningen var en liten ryggsekk med det aller mest nødvendige av klær.
Første dag 23 mil på sykkelen, andre dag 25 mil på sykkelen.
Tror ikke jeg ville lagt opp til noe særlig lengre etapper. Men om man sykler uten å jage pulsen opp, er det helt greit.

  • Trackback are closed
  • Comments (9)
    • knut krabbe
    • May 6th, 2012

    Hei.
    Flott tur, vurderer denne selv men da fra vestfold til bergen.
    Lurer på hvilken snitt hastighet du hadde, eventuelt antall timer syklet pr dag. Jeg er ikke spesielt godt trenet, men viljen er stor så jeg regner med å bruke noe lenger tid.

  1. jeg syklet vel ca 10 timer til dagen. Holdt meg stort sett i pulssone 1 og 2, og tok det rolig i oppoverbakkene. Trikset er å spare på kreftene. Oppakning og type sykkel vil jo gjøre store utslag på en såpass lang tur. Men Numedal er veldig flott for sykling.
    På Vestlandet har du mulighet for å sykle til Kinsarvik, ferje til Utne, og sykle videre til Jondal. Det er en veldig lite trafikkert vei, og Hardanger på sitt beste. Fra Jondal har du igjen en ferje og flere muligheter for å komme deg siste stykket inn til Bergen.
    Det blir en litt annen rute enn jeg valgte, noe lenger tid, men med mindre trafikk.
    Bare ta kontakt om du vil ha tips til veivalg på vestsiden.

    • Bendik Pedersen
    • June 18th, 2013

    Hvordan klarte du å ungå tuneller? Har tenkt å sykle denne strekningen, men er ikke helt sikker om den inneholder tuneller. Er den tunellfri?

    • Nei man klarer ikke helt å unngå tunneler. Helt tunnelfri rute mellom Bergen og Oslo er vanskelig. Men den ruten jeg syklet hadde bare noen få og korte tunneler. Lys på sykkelen, og refleksvest/signalfarget sykkeltøy anbefales.

    • Ørjan
    • September 11th, 2013

    Hei, vi er en gjeng som har tenkt å ta samme turen som da (bare da til skien)

    Husker du ca snitt hastigheten du hadde disse dagene?
    Hvor godt trent vil du si du skal være for å klare denne turen på 2 dager som du gjorde? syklet du 10 timer effektivt på sykkelen?
    hva hadde du med deg av utstyr? åssen sykkel?

    mvh Ørjan

      • Geir
      • September 14th, 2013

      jeg syklet på landeveissykkel, og hadde en liten og lett sekk på ryggen til det aller viktigste av bagasje.
      Satt vel omtrent 10 t på sykkelen per dag.
      Utfordringen er å sitte såpass lenge på sykkelen, og spare på kreftene.
      I motbakkene er det naturligvis greit å slippe å gå av sykkelen.
      Også en fordel om værgudene er med på laget.

    • Frank Renè Sørensen
    • March 23rd, 2014

    Hei

    Jeg lurer litt på hvilken sykkel du syklet på, altså, terreng/landevei.

    Lurer også på hva du hadde med av klær, etc.

    Jeg vurdere å sykle over fjellet fra Oslo til Bergen nå i begynnelsen av Mai. Så trenger litt tips :-)

    Mvh

    Frank Renè sørensen

  2. I begynnelsen av mai, kan det være friskt over fjellet. Men høyfjellet krysser du på noen timer, så om værmeldingen er bra kan det fungere. men vind og lav temperatur kan bety at du bør tenke på å ha ull i sekken.
    jeg syklet som tidligere nevnt på landeveissykkel. Jeg hadde minimalt av klær med meg, kun en liten sekk med det aller viktigste.
    Vekten er viktig i oppoverbakkene, og en lett sekk merker du ikke på ryggen, men det er fornutig å ha noe som kan varme godt.
    Selv om Hardangerbroen er en mulighet bør du vurdere det opp mot ferjeruten Kinsarvik-Utne (www.norled.no->ferjeruter Hordaland). Personlig ville jeg anbefalt det siste.

    • Frank Renè Sørensen
    • April 22nd, 2014

    Hei

    Har tenkt å sykle denne traseen motsatt vei nå i begynnelsen av Mai, 8/9. Mai. Selvsagt dersom været er ok :-)

    Lurer på om gamleveien ned Måbødalen er stengt? Må jeg da sykle tunellen?

    Frank Renè Sørensen

Comment are closed.